Home » Rijken Efteling » Volk van Laaf (en Monorail)

Volk van Laaf (en Monorail) 


Monorail

Locatie Marerijk

Type Monorail

Ontwerp Ton van de Ven

Bouwer Vekoma (baan en karretjes)
CariPro (elektromotoren)

Geopend 12 april 1990 (trappers)
13 april 1995 (elektrisch)

Thema Het Volk van Laaf

Muziek René Merkelbach

Figuren 2 Laven die buiten de monorail niet te zien zijn

Baanlengte 450 meter

Ritduur 7 minuten

Aantal gondels 25 gondels

Volk van Laaf

Locatie Marerijk

Type Walkthrough

Ontwerp Ton van de Ven

Geopend 1990

Figuren 51 Laven

Opvolger van Speeltuin


De Monorail is een attractie die bezoekers in staat stelt om het Lavenlaar van bovenaf te bekijken. Het is één van de weinige attracties in de Efteling die simpelweg vernoemd is naar het attractietype. Het transportsysteem, waarbij voertuigen zich over een enkelrailig spoor voortbewegen, werd ontwikkeld aan het begin van de negentiende eeuw. Monorails hebben in de loop der jaren hun weg naar de meeste attractieparken gevonden, vanwege de vele voordelen die het systeem biedt. Het spoor kan middels palen verhoogd worden, waardoor het traject van de monorail vrijwel geen grondruimte inneemt en de infrastructuur van een park niet bijzonder veel verstoord wordt. Ook is het systeem tamelijk geruisloos.

Het Volk van Laaf is een attractie in Marerijk, waar bezoekers het dorpje van het sprookjesvolk 'de Laven' kunnen bezichtigen: Het Lavenlaar. Het Lavenlaar bestaat uit vijftien huisjes waarvan een groot deel van binnen bezichtigd kunnen worden. Vier van de huisjes kennen een loertafereel. In deze scènes en in de buitenlucht zijn de Laven te bekijken terwijl ze met hun dagelijkse bezigheden bezig zijn. Verder bestaat de nederzetting uit o.a. speeltoestellen, lachspiegels en een kabbelend beekje. Door het hele Lavenlaar slingert door de toppen van de bomen ook de Slakkenmonorail, waar je een uitzicht van boven op de enclave van het luimige volkje hebt. Het sprookje en alle ontwerpen voor het Volk van Laaf, dat opende in 1990, zijn bedacht en gemaakt door Ton van de Ven.