Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje

Gepubliceerd op 7 mei 2025 om 19:00

Vanochtend reed Aagje, puffend en karakteristiek rammelend als vanouds en onder grote belangstelling haar eerste rondje met bezoekers van de Efteling. Een jaar lang was ze in Engeland voor een bijna onzichtbare metamorfose en kreeg daar een elektrische aandrijving. Een aanpassing die niet eerder is gedaan bij zo’n historische locomotief. Omdat Aagje dus niet meer met kolen gestookt wordt is een treinritje duurzamer geworden en dat past in de plannen van het attractiepark in Kaatsheuvel dat in 2030 klimaatneutraal wil zijn. De opzet was om het typische, romantische uiterlijk dat Aagje in 1969 kreeg van ontwerper Anton Pieck te behouden.

114 jaar oude locomotief Aagje klaar voor de toekomst

Klaar voor de toekomst
“Deze aanpassing is noodzakelijk voor het behalen van onze klimaatdoelstelling, maar we wilden ook het  nostalgische uiterlijk en de rijervaring van de stoomtrein borgen voor de toekomst. Bovendien is de aanpassing ‘omkeerbaar’ vanwege het belang van de historische waarde”, vertelt Algemeen directeur Fons Jurgens. “Omdat de stoomketel van Aagje toch vervangen moest worden, was deze locomotief als eerste aan de beurt. Ze kreeg een andere tender die de locomotief duwt en de trein trekt, maar ze wordt nog steeds bediend met de originele hendels. Het mechanische onderhoud, zoals smeren en poetsen, blijft hetzelfde. Voor die herkenbare ervaring zijn showeffecten zoals stoom en het geluid van de stoomfluit toegevoegd. En zo is Aagje, die in 1969 met pensioen ging en sindsdien in de Efteling rijdt, nu klaar voor een nieuw hoofdstuk in haar verhaal.”

Over de Efteling Stoomtrein Maatschappij
De Efteling Stoomtrein Maatschappij is in 1969 opgericht. Hieronder vallen alle stoomlocomotieven, stations, perrons en trajecten in de Efteling. De stoomlocomotief Aagje, van de Arnhemse steenfabriek IJsseloord, met 60 cm spoorbreedte is precies geschikt om bezoekers te vervoeren. Ze wordt zorgvuldig verfraaid met extra koperwerk en de wagons worden door de Efteling zelf gebouwd, naar ontwerpen van Anton Pieck. Hij tekent ook de (twee) stations. Sinds 1984 vormt het stoomtreintraject een rondrit en telt het drie kilometer. Er zijn vier locomotieven waarvan er nog drie actief rijden: Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914 – sinds 2001 foto-object) en Trijntje (1991). 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.